Jasper HagenaarJasper HagenaarJasper Hagenaar

Zijn beelden stralen een soort prettige onheil uit. Referenties naar film en geschiedenis.

Jasper schildert onder andere vitrines met uniformen, diorama’s (Dawn of Man) en gevonden artefacten van de klassieke wereld.  Maar bijvoorbeeld ook Batman die zich in de jungle ontfermt over een slachtoffer. Ze vallen op door hun openheid, de aardkleurige taferelen en zijn vol van licht.

Zijn solo tentoonstelling ‘Haven’ viel op door de kleinschaligheid en afwezigheid van werk, wat juist een versterkend effect had. Het grootste werk was 40 bij 30 cm, de kleinste is zo rond de 25 centimeter bij 30. De toegepaste techniek was olieverf op papier wat vervolgens op een paneel is geplakt, het werk krijgt daardoor een matte finish. De olie wordt direct in het papier gezogen, wat er overblijft is een gouache-achtige zachtheid. Hierdoor ontstaat er ook een afwezigheid van het beeld, daar waar normaal het beeld op de drager ligt (de olieverf ligt vaak op het doek), lijkt hier het beeld weg te zinken in een geheimzinnige waas.

Het schilderen op papier is lastiger dan je denkt, omdat de olie er snel in zuigt en de streken die gezet zijn, vast liggen. Werk op papier vergt concentratie en consistentie in handelen. Het kleine formaat geeft naast reden om in te zoomen op de verf ook iets anders, het zweverige beeld is benauwend. Waar groot formaat lucht zou krijgen, hebben de kleine werken bijna geen ruimte gekregen.

Jasper Hagenaar rondde in 2006 zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam af en had in hetzelfde jaar meteen een solotentoonstelling bij de Nederlandsche Bank in Amsterdam. In 2012 wint hij de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Nóg leuker omdat wij zelf enkele maanden ons eerste werk van Jasper aankochten.

Jasper werkte vanuit Art Partner twee jaar voor Gimv.

www.jasperhagenaar.nl