VILANS
Werken vanuit waardevol contact
Even terug naar 2021, de tijd van corona, lockdowns en thuiswerken. Van Vilans, de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg, kregen wij het verzoek om drie online ervaringssymposia te organiseren. Een heel bijzondere opdracht, omdat dit voor veel medewerkers het eerste moment sinds het uitbreken van de crisis was dat ze zich konden verrijken met nieuwe inzichten, zonder de dagelijkse stress. Maar ook een uitdagende opdracht, want hoe zorg je dat de bezoekers betrokken blijven en de mogelijkheid krijgen een bijdrage te leveren tijdens een symposium dat zich online afspeelt?
Ervaringssymposium — Eigen regie
Ervaringssymposium — 1001 begeleiders
Ervaringssymposium — Thema Communicatie
Ervaringen delen
Voor elk thema spraken we tijdens het Artistieke Onderzoek met zorgprofessionals, begeleiders en naasten. Om hun kant te belichten in ‘theatrale lezingen’. Deze ervaringen stonden centraal tijdens de symposia en maakten het mogelijk cliënten, begeleiders, zorgprofessionals en naasten van mensen met een beperking op een liefdevolle manier uit te dagen om zich opnieuw in hun cliënt of naaste te verplaatsen. Niet om hen erop te wijzen dat ze het anders of beter moeten doen. Integendeel, want als er het voorgaande jaar iets duidelijk was geworden, dan was dat de enorme betrokkenheid en inzet van de begeleiders en zorgprofessionals. Maar om handvatten te geven om nog betere zorg te verlenen.
De blinde vlek
Centraal hierin staat de zogenaamde blinde vlek. Dit is een kleine handeling die een cliënt als niet prettig ervaart en die kan uitgroeien tot een vast patroon. Deze handeling kan ruis veroorzaken tussen de cliënt en de zorgprofessional, begeleider of een van de naasten. De ervaring leert dat het identificeren van deze blinde vlek een eyeopener kan zijn voor alle betrokkenen en dat dit een belangrijke eerste stap kan betekenen naar het verlenen van nog betere en waardevollere zorg.
Dit project was onderdeel van het programma Volwaardig leven van het Ministerie van VWS. Ervaringsleren geeft een frisse, nieuwe kijk op hoe je de zorg en ondersteuning op dit moment inricht. En hoe je dat misschien wel anders wilt aanpakken na deze ervaring. Alle informatie over de ervaringssymposia, de films en de theatrale lezingen is te vinden op: Ervaringsleren — Kennisplein Gehandicaptensector
De makers
Het creatieve team bestond uit: Milan Dorreboom (LFB, thema communicatie), Sagar Marhe (LFB, thema 1000 begeleiders), Idman Nur (LFB, thema communicatie) Anne Gehring en Vera Ketelaars (theatermakers), Jan Hoek (fotograaf en beeldend kunstenaar), Gwen Pol (regisseur), Boris de Ruijter (film) en Sandra Boer (overall regie, procesbegeleiding en programma vanuit Art Partner).
Direct naar de indrukwekkende films die we maakten?
Communicatie: https://youtu.be/rxWXIHpi3lY
1001 begeleiders: https://youtu.be/rUu1BEvs9AE
Eigen regie: https://youtu.be/nEHMz8e-lFM
VILANS
Werken vanuit waardevol contact
Even terug naar 2021, de tijd van corona, lockdowns en thuiswerken. Van Vilans, de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg, kregen wij het verzoek om drie online ervaringssymposia te organiseren. Een heel bijzondere opdracht, omdat dit voor veel medewerkers het eerste moment sinds het uitbreken van de crisis was dat ze zich konden verrijken met nieuwe inzichten, zonder de dagelijkse stress. Maar ook een uitdagende opdracht, want hoe zorg je dat de bezoekers betrokken blijven en de mogelijkheid krijgen een bijdrage te leveren tijdens een symposium dat zich online afspeelt?
Ervaringssymposium — Eigen regie
Ervaringssymposium — 1001 begeleiders
Ervaringssymposium — Thema Communicatie
Ervaringen delen
Voor elk thema spraken we tijdens het Artistieke Onderzoek met zorgprofessionals, begeleiders en naasten. Om hun kant te belichten in ‘theatrale lezingen’. Deze ervaringen stonden centraal tijdens de symposia en maakten het mogelijk cliënten, begeleiders, zorgprofessionals en naasten van mensen met een beperking op een liefdevolle manier uit te dagen om zich opnieuw in hun cliënt of naaste te verplaatsen. Niet om hen erop te wijzen dat ze het anders of beter moeten doen. Integendeel, want als er het voorgaande jaar iets duidelijk was geworden, dan was dat de enorme betrokkenheid en inzet van de begeleiders en zorgprofessionals. Maar om handvatten te geven om nog betere zorg te verlenen.
De blinde vlek
Centraal hierin staat de zogenaamde blinde vlek. Dit is een kleine handeling die een cliënt als niet prettig ervaart en die kan uitgroeien tot een vast patroon. Deze handeling kan ruis veroorzaken tussen de cliënt en de zorgprofessional, begeleider of een van de naasten. De ervaring leert dat het identificeren van deze blinde vlek een eyeopener kan zijn voor alle betrokkenen en dat dit een belangrijke eerste stap kan betekenen naar het verlenen van nog betere en waardevollere zorg.
Dit project was onderdeel van het programma Volwaardig leven van het Ministerie van VWS. Ervaringsleren geeft een frisse, nieuwe kijk op hoe je de zorg en ondersteuning op dit moment inricht. En hoe je dat misschien wel anders wilt aanpakken na deze ervaring. Alle informatie over de ervaringssymposia, de films en de theatrale lezingen is te vinden op: Ervaringsleren — Kennisplein Gehandicaptensector
De makers
Het creatieve team bestond uit: Milan Dorreboom (LFB, thema communicatie), Sagar Marhe (LFB, thema 1000 begeleiders), Idman Nur (LFB, thema communicatie) Anne Gehring en Vera Ketelaars (theatermakers), Jan Hoek (fotograaf en beeldend kunstenaar), Gwen Pol (regisseur), Boris de Ruijter (film) en Sandra Boer (overall regie, procesbegeleiding en programma vanuit Art Partner).
Direct naar de indrukwekkende films die we maakten?
Communicatie: https://youtu.be/rxWXIHpi3lY
1001 begeleiders: https://youtu.be/rUu1BEvs9AE
Eigen regie: https://youtu.be/nEHMz8e-lFM